img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

.Lalala.

Tuesday, February 21, 2012

Merepek-repek.

Abah masak apa ntah kat dapur, bau macam enak ;p Haha. Semalam kan dah makan kfc ;s Huhu. Dorang kata boleh makan.. so kita belasah jela ;/ Pantang apa macam ni? Pantang jumpa. Haha. Nanti dah tua baru menyesal sakit itu ini :( Harap-harap takdela.. Aminnnnnn!


5 hari lagi.. Ayra akan turn to 1 months. Aku pun dah sihat. Cuma kalau nak duduk tu, bontot macam sakit.. Tupun kekadang jela. Rasa macam jahitan terbukak. Haha over je perumpamaan! Nak telek bontot sendiri pun takde masa, so biarkan jela. Btw, darah nifas still keluar lagi. Haih lamanya :s


Bersalin takdela sakit pun sebenarnya, sakit cuma bila contraction je. Tapi lain orng lain la caranya kan? Doctor offer aku amek epidural pun aku takmo. Tapi rasanya kalau doctor cakap time aku tengah contraction, memang aku setuju je nak amekk ;p C-zer pun aku setuju. Hahaha.  Aku tahan sakit 16 jam kot. Gila lamaaa.  Tu pun kena guna vacuum barula Ayra nak keluar. Meneran macam tak makan nasi 10 hari :p Haha. Run out of energy. Tapi alhamdulilah, semua turn to be good. Lepas Ayra je Ayra keluar, terus tak rasa sakit dah. Hihi. Time kena jahit pun aku tak rasa sakit sangat, sakit biasa2 je, tapi rasa la macam benang ditarik. Aku tengok muka doctor tu, rileks je menjahit, siap boleh ajak borak-borak lagi. Tapi aku malas nak layan, sebab penat. Hahahaha. Oh ye, time nak keluarkan uri, aku tanya la doctor tu, eh apa lagi yang nak keluar ni, lepastu dia boleh jawab.. u kan pregnant kembar, ni baby satu lagi nak keluar la ni. Haha. Bengong!


Tapi aku macam teringin nak rasa contraction lagi ;p Haha. Psiko. Fikir-fikir balik, aku macam tak percaya aku dah melahirkan anak. Semua orang cakap  bersalin adalah sakit, bersalin adalah itu ini, bla blaaa blaa. And aku dah merasakan semua tu, pengalaman tu. Bangga? Bangga laa kot, tandanya aku wanita normal. Bersalin pun normal, which semua perempuan pun aku rasa kalau boleh nak bersalin normal kan? Huu.


Seriusly, aku rasa aku.. aku memang tak cukup kuat nak jadi emak lagi. Jadi emak kena la kuat kan? Emosi mental semua. Persediaan. Tapi slowly, aku belajar. Dari taktahu apa-apa, niow dah boleh laa. Kalau dulu, basuh berak baby, memang haram tak pernah. Haha. Aku orang 1st akan lari kalau tahu baby tengah berak :p Tapi dengan anak sendiri, aku boleh je cium2 diaper dia bau taik ke apa. Huahuahua. Cuma kekadang tu, ada gak la rasa nak termuntah. Kalau dulu jugak, aku langsung tak berani nak sentuh baby yang less than 6months, sebab badan lembik lagi kan, tapi sekarang haha nak mandikan pun aku rileks jee. Takdehal la. Small matter :p Semua tu, datang naturally. Kalau duluuuu, aku dengar baby nangis-nangis ke apa, aku cuma boleh memujuk or mendodoikan dalam masa 10minit je, lepastu aku dah giveup. Tapiii dengan Ayra ni, 24jam pun aku boleh. Hahaha. Anak first memang kesian sikit kan? Sebab parents lack of pengalaman kan. Huuuuuuuu :// Kesian dari segi penjagaan/pengalaman jela kot, tapi kalau barang-barang, anak first semuanya baru laa kan. Meriah gitu.


Hmmmmmmm, pelik lahh org yg boleh lahirkan anak dalam toilet, tepi semak, or apa2 lah.. then lepas bersalin boleh buang je baby tu? Tak sakit ke? ;/ Aku yg tahan sakit ni pun, 3 4 jam lepas lahirkan Ayra tak mampu nak bangun sendiri. Mungkin bila dah terdesak, sakit pun tak rasa, ntahlaaa... Lepas bersalin tu tengok baby tu nangis takde perasaan ke? Tapi kalau dah memang taknak anak tu, awal-awal gugurkan jela. Tak menyusahkan sesape.  Kau kendong 9 bulan, senang2 nak buang. Kalau betul taknak, tinggalkan la kat tempat yang senonoh sikit, macam surau ke, rumah kebajikan ke. Janganlah kat toilet, semak, tempat buang sampah so on. Huh! Emosi lak aku.




Btw, Cik Ayra dah pandai pegang jari aku. Jari-jari dia dah boleh memegang dengan kuat. Hari tu try mandikan dengan air sejuk biasa, sekali dia meraunggggggggggg, gila kuat dia cengkam tangan aku. Haha. Tapi kalau mandi air suam, dia senyap je.. Saya sayang anak sayaaaaa <3 Haha. Bai.

No comments:

.